رنک برین
مدت متعددی از معرفی الگوریتم رنک برین گوگل نمیگذرد ولی نگرانیها در زمینهی تاثیر آن بر درجه سایتها در حاصل کاوش گوگل در حالا ارتقا است . در مقاله ( RankBrain ) الگوریتم تازه مرتبه بندی گوگل به نکات پایهای در مورد الگوریتم رنک برین گوگل اشاره کردیم و توضیح دادیم که الگوریتمهای مرتبه بندی گوگل در هم اکنون هوشمندتر شدن میباشند و در این راستا گوگل به استعمال بیشتر از هوش تصنعی و مصنوعی و الگوریتمهای یاد گرفتن اتومبیل ( machine learning ) روی آورده است .
آیا میشود تارنما را برای الگوریتم رنک برین گوگل با صرفه سازی کرد؟
این سوالی است که ذهن وبسمترها و سئوکاران متعددی را به خویش درگیر نموده است . پاسخ این سوال معمولی است , نه!
در واقع نمی توان با بینش کلاسیک سئو وب سایت به الگوریتم رنک برین گوگل نگاه کرد و میبایست تغییری در استراتژیهای سئوی وب سایت خویش تولید نمود . برای مثال سوالاتی مثل :
چه گونه تارنما خویش را برای دوری از جریمه الگوریتم پاندا گوگل با صرفه کنم؟
چهطور از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل خودداری نماییم؟
چهگونه کلمه ها و لغت ها حیاتی وبسایت خویش را گزینش کنم تا مطلوب الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل باشد؟ و …
درباره ی الگوریتم رنک برین گوگل مصداق ندارد , زیرا این الگوریتم از حیث مفهومی و علمی به طور کامل گوناگون بوده و یک جور تعبیر لغت ها کاوش به حساب میآید .
الگوریتم رنک برین گوگل
الگوریتم رنک برین گوگل چه طور کار میکند؟
الگوریتم رنک برین ( RankBrain ) چیزی مشابه الگوریتم مرغ مگس خوار ( از جهت تعبیروتفسیر معنای لغت ها دارای اهمیت ) است , البته ویژگیهای یگانه خیس و پیچیده تری نسبت به آن داراست . همان طور که گفته شد الگوریتم رنک برین گوگل یک گونه تعبیر کلمات کاوش است که به لغت ها جانور در کلمه ها کاوش دقت کرده و آنهارا از حیث معنایی تعبیر می نماید . همینطور به معیارهای فردی استفاده کننده کاوش کننده آن مثل : مکان کاوش کننده , سوابق کاوش و … هم اعتنا کرده و آن گاه فاکتورهای سکو بندی مطلوب با آن عبارت کاوش را وزن دهی می نماید و سایتها را با مرتبه بندی در ورقه نتیجه ها کاوش نمایش می دهد .
به عنوان مثال این پنج عبارت کاوش را در لحاظ بگیرید :
توصیه اینترنتی طعام
توصیه اینترنتی خوراک در تهران
خرید با اینترنت طعام
شایسته ترین وبسایت برای خرید با اینترنت خوراک
توصیه طعام با تحویل فوری
همهی این کلمه ها کاوش بیان کنده این میباشند که کدام تارنما برای پیشنهاد اینترنتی طعام مطلوب است؟ ” و گوگل هم با الگوریتم رنک برین ( RankBrain ) در همت است تا مراد و معنا اساسی در پشت کلمات کاوش را تعبیر و تفسیر کرده و مرتبط ترین حاصل کاوش را به کاربرانش نمایش دهد .
بعداز اینکه گوگل این لغات کاوش را از لحاظ معنایی تعبیر کرد , برای مرتبه بندی سایتها در حاصل جستجوی خویش به فاکتورهایی ( به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور ) دقت کرده و بر پایه ی آن سایتها را جایگاه بندی میکند . نکته کلیدی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای جایگاه بندی نظیر قبل اثبات نبوده و با دقت به مدل کلمه ها کاوش به صورت پویا انتخاب میگردد .
یعنی دیگر نمی توان راهکار بهینه سازی وب سایت یک برگه از وبسایت را صرفا بر روی کلمه ها حیاتی و … متمرکز کرد , بلکه الگوریتم رنک برین گوگل به تیم فاکتورهایی از قبیل :
اعتبار دامنه وب سایت
نو بودن محتوا تارنما
تنوع لغات مهم جان دار در نوشته وبسایت
تعداد و کیفیت بک لینکهای وبسایت و …
با نیز اعتنا کرده و متناسب با رقابت سایتها در سکو گیری بر رمز آن کلمه و واژه حیاتی , وزن فاکتورهای مرتبه بندی خویش را تغییر تحول می دهد . برای مانند ممکن است دو وبسایت شبیه چهت نیل به درجه ۱ به ازای یک سوییچ کلمه و واژه نیاز به بک لینک و پیوند بیشتر داشته باشند , البته دو وب سایت دیگر برای واژه اصلی دیگر به جای تعداد بک پیوند بیشتر نیاز به محتوایی تخصصیتر داشته باشند .
چه گونه تارنما خویش را برای الگوریتم رنک برین گوگل فراهم کنیم؟
الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در اولِ عمل جای دارد و چه بسا اکثری از متخصصین سئوی سایت معتقدند خویش گوگل هم نمیداند این الگوریتم تا چه حد میتواند کارساز باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایشهای گوناگون است . ولی زیرا گزارشاتی بر اساس تاثیر منفی این الگوریتم بر جایگاه سایتها نشر داده شده شدهاست , خوب تر است اقداماتی حتمی برای آن انجام اعطا کرد .
راهنمای الگوریتم رنک برین گوگل
به طور کلی میتوان اعلام کرد الگوریتم رنک برین هم در مسیر ارتقا کیفیت جستجوی یوزرها گوگل بوده و سایتهایی را که تجربه کاری ( UX ) ضعیفی داراهستند را انگیزه قرار خواهد اعطا کرد . معیارهایی نظیر :
بالا بودن نرخ بانس ریت یا این که نرخ برگشت صفحه ها وب سایت
زیر بودن میانگین زمان زمان حضور یوزرها در وبسایت
تحت بودن نرخ کلیک CTR صفحه ها وبسایت در نتیجه ها جستجوی گوگل و …
یکی دیگر از مهمترین مساله درباره ی الگوریتم رنک برین گوگل , برندینگ در فضای مجازی و مخصوصا سئوی سایت است . خواسته از برندینگ یک وب سایت این است که از بینش گوگل آن تارنما در چه موضوعاتی شناخته شدهاست , در چه موضوعاتی محتوا ایجاد می کند , در شبکههای اجتماعی با چه هشتگها و عباراتی پست منتشر مینماید . در واقع با رویش الگوریتم رنک برین ( RankBrain ) اهمیت داشتن راهکار محتوایی هم بیشتراز پیش ارتقاء مییابد و سایتهایی که محتوایی کیفیت عالی و تازه ساخت نکنند , نمیتوانند در آتی رتبههای خیر در نتیجه ها جستجوی گوگل بدست آورند .
حیث شما در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل چه میباشد و آیا در سال قبلی مرتبه سایتتان در حاصل گوگل تغییرو تحول خاصی کرده است؟
درباره این سایت